Pokusy v pohodlí doma

V rámci výuky fyziky bylo žákům zadáno vyzkoušet si pokusy, které se při vyučování látky při prezenční výuce předvádí. Žáci provedli pokusy v domácím prostředí. Svá malá kouzla s vodou a ledem doplnili i fotodokumentací.  V následujícím článku jsou popsány čtyři různé pokusy.

Pokus 1 – Vystačíme si s odhadem teploty jenom dle pocitu teplo nebo zima?

Žáci si připravili tři nádoby s vodou o různé teplotě. Do nádobky vlevo nalijeme hodně chladnou vodu, vpravo vodu o teplotě lidského těla a v prostřední bude voda vlažná. Vložíme současně na chvíli jeden prst levé ruky do studené vody a jeden prst pravé ruky do teplé vody. Následně oba prsty vložíme do vlažné vody.

Vlažná voda se zdála prstům ze studené vody horká a prstům z horké vody se zdála moc studená,“ zhodnotil pokus Tomáš Chlup ze 6.A.

Pokus 2 – Jak se změní objem vody při tuhnutí?

Vodu z kohoutku nalijeme do dvou nádob tak, aby byly nádobky zcela naplněné. Jedna nádobka obsahuje vodu z kohoutku, do druhé nádoby použijeme nasycený roztok vody se solí. Potom nádobky vložíme do mrazničky. Voda v obou nádobkách zmrzla a zvětšila svůj objem.

Sladká voda zvětšila svůj objem víc než slaná,“ zjistil Tomáš.

Pokus 3 – Rozpouštění ledové kostky v různém prostředí

Nechte rozpustit dvě stejné kostky ledu ve dvou nádobách s vodou o stejné teplotě. Jedna sklenice bude obsahovat vodu z kohoutku, druhá bude osolená. V jaké vodě se led rozpustí rychleji? Po přidání soli se zvětšila hustota vody. Ledová kostka se začala rozpouštět, uvolňovala se do sklenic studená neosolená voda. Studená hustší voda z rozpouštěného ledu klesala ke dnu a ke zbytku ledu přitekla teplejší voda ze dna nádoby. 

Ve vodě bez soli se kostka ledu rozpustí rychleji než ve slané vodě,“ zaznamenal výsledek svého pokusu Tomáš.

Pokus 4 – Jak namíchat barvu

Slivková Karolínka popisuje: „Do jedné kádinky jsem dala žluté barvivo, do prostřední kádinky pouze vodu, do třetí nádobky vodu s modrým barvivem. Modře a žlutě obarvená voda po papírové utěrce stoupala vzhůru. Obarvená voda stékala do prostřední skleničky a došlo ke smíchání barev. Jakou výslednou barvu jsem získala, je patrno z fotografií.

 

Autoři fotodokumentace: Tomáš Chlup, žák 6. A (pokus č. 1, 2, 3), Karolína Slivková, žákyně 6. A  (pokus č. 4). Autorkou videa Rozpouštění ledových kostek je Beata Hadačová, 6. A .

Používáme cookies a obdobné technologie nezbytné pro správné fungování webu, a dále pro účely analýzy provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Výběrem „Přijmout vše“ udělujete souhlas se zpracováním všech volitelných druhů cookies pro tyto zmíněné účely. Zpracování volitelných cookies můžete také odmítnout. Více informací v Zásadách používání souborů cookies.
Cookies settings
Přijmout
Odmítnout
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Jaké soubory cookie využíváme?

Na našem webu využíváme jen nezbytné soubory cookie - ty jsou reakcí na Vámi provedené akce, které představují požadavek na služby, jako jsou nastavení vašich předvoleb ochrany osobních údajů, přihlášení nebo vyplňování formulářů.

Tyto soubory cookie neukládají žádné osobně identifikovatelné informace.

Soubory cookie pro lepší funkčnost

Tyto soubory cookie umožňují poskytovat vylepšenou funkčnost a přizpůsobení webové stránky. Mohou být nastaveny námi nebo poskytovateli třetích stran, jejichž služby jsme přidali na naše stránky. Pokud tyto soubory cookie nepovolíte, některé nebo všechny tyto služby nemusí fungovat správně.

Jak dlouho zůstanou cookies v mém zařízení? Doba, po kterou soubory cookies zůstanou ve vašem zařízení, se odvíjí od toho, zda se jedná o „trvalé“ nebo „relační“ soubory cookies. Trvalé soubory cookies budou uloženy webovým prohlížečem a zůstanou platné až do nastaveného data vypršení platnosti, pokud je před vypršením platnosti neodstraníte (u nás je to 180 dní). Relační cookies naopak vyprší na konci vaší webové relace, když se webový prohlížeč zavře.
Save settings
Cookies settings